Hinduizm

Ana Sayfa Forum Din ve İnançlar Hinduizm Hinduizm`e gore "kotuluk"

Hinduizm`e gore "kotuluk"

  • Ozan Gnosis
    Ozan Gnosis
    dunyadinleri.com/amethystium
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Ankara
    Meslek : Bilişim
    Giriş : 963
    İnandığınız Din : Belirtmiyor
    İnançlı Birimisiniz? : Belirtmiyor
  • Yazan : Ozan Gnosis Tarih : Kategori : Hinduizm Cevaplar : 0 Okunma : 2995 Beğeniler : 0
    Hinduizm`e gore "kotuluk"

    Kotuluk konusuna cesitli acilardan bakilabilir. Denilebilir ki nihai noktada / nihai gerceklikte iyilik ya da kotuluk diye bir sey yoktur cunku bu kavramlar ancak uzay/zaman duzleminde ve ancak baska seylerle ve birbirleriyle kiyaslanarak anlam kazanmaktadir. Ancak madem iluzyonun yani dunyanin/ruyanin icindeyiz tezahur eden, gorunen her seyle muhatapiz o halde iyilikle ve kotulukle de muhatapiz demektir.

    Kotulukten kasit kisilerin basina gelen talihsizlikler/sakatliklar/sansizliklar/nahosluklar gibi konular ise bunlar karma ve reenkarnasyon doktriniyle aciklanir. Oyleki kisi kendi kaderini kendisi yazar kimseye haksizlik yapilmaz. Biz gecmiste milyonlarca kere dogduk ve her yasamimizda dusuncelerimizle hareketlerimizle bir enerji biriktirdik etki-tepki yasasi geregi her bedenlenmede bu enerjiler o hayatta bedenin ve kaderin belirlenmesinde rol oynuyor. Denilebilir ki kendi kaderimizi kendimiz yaziyoruz. Bu enerjiler son derece komplekstir denilebilir ve milyonlarca hayattan beri biriken seyler bir bedenlenmede bile aciga cikabilecegi gibi butun hayatlara yayilarak da aciga cikabilir yahut baska etki/enerjilerle carpisip notr duruma da gelebilir bu tip kombinasyonlar nerdeyse sinirsizdir. Dolayisiyla "soyle yaptigim icin mi boyle oldu acaba" seklinde basitce dusunmek yerine kisinin basina gelen seylerin tesaduf olmadigini anlamak yeterlidir. Kisi "kotu bir hayatim kaderim var engelliyim" cok kotu"..vs diye dusunurken aslinda gecmis karmasi eyleme donusup temizleniyor ve bir sonraki hayata bircok kisiden iyi durumda baslama olasiligi artiyor. Dolayisiyla kisisel acidan kotuluk karma doktriniyle aciklanir. Kisinin mevcut hayatta basina gelen seyler gecmis hayattaki etkilerin/enerjilerin sonucudur ve bu hayatta biriktirdigi egilim enerjileri de gelecegini sekillendirecektir.

    Genel anlamda iyinin karsiti olan kotuluge gelirsek. Aslinda kotuluk "evil" olgusu o kadar derindir ki ucu "Tanri neden yaratti" ya da daha dogrusu "Tanri neden tezahur etti" ye kadar gider. Tanri birdir ama ikiligin nerden ciktigini bilmek gerekir soyle bir soz vardir: "no reality without polarity" yani "karsit kutuplar olmadan gerceklik olmaz" sonsuz bilinc yani Brahman cokluk olarak tezahur ettiginde ki biz bu surece Maya diyoruz, ozne ile nesne ikiligi ortaya cikti, cunku dunyada bizim bilinc dedigimiz sey ozne ve nesne ikiligiyle mumkun olur, bizim bireysel ruh dedigimiz ve iluzyon dunyasinda yanilsama olan Jivatman da bilincin ayrı olarak özdeşleştiği çok sayıdaki öz imgeler olarak nesnelleşen Bilinçtir ve yanılsamadır, Maya'dır. ikilik yoksa, algilayan-algilanan, obje-suje yoksa bilinc de yoktur, iste genel anlamda bu ikiligin icinde aslinda dusunebilecegimiz butun ikilikler var olmak zorundadir, iyi, kotu, guzel cirkin. Aci tatli, uzun kisa… ozne nesne ikiliginde her ikilik saklidir yanilsama dunyasinda iyi diye bir kavram ortaya cikinca bunun karsiti olan bir kavram da ortaya cikmak zorunda olur, bu dunyanin daha dogrusu dunyada bilinc dedigimiz seyin bir gercegidir, yasa gibi bir olgudur, dunyada merhamet diye bir kavram ve eylem var, bir kopegin kedi yavrularini beslemesi gibi, oyleyse bunun karsiti acimasizlik ve vahset de olmak zorundadir aslanin geyik yemesi gibi, bu mekanik olarak ortaya cikan bir sonuctur cunku ikisi de birbiriyle iliskilidir yani iyilikle kotuluk birbiriyle iliskilidir, biri olmadan ikisi de dolayisiyla bilinc de yok olur gider. Biri digerine mecburdur. Iyilik kavrami kotuluk olmadan, merhamet kavrami gaddarlik olmadan ortaya cikamaz cunku bu kavramlar hep birbiriyle kiyaslanarak zihinde olusan olgulardir. Bu ikilik olgusu oyle onemli ki hemen hemen her uzakdogu felsefesi kulturunde uzerinde durulmustur ornegin Cinliler de Ying Yang felsefesi ile aciklar bunu.

    Dikkat edilirse dunyada bilincin ozu calisma prensibi ayristirmaya dayanir, ben digerleri, guzel cirkin benim icin iyi benim icin kotu..gibi. Kavramlar ancak birbirleriyle iliski icinde kiyaslaninca anlam kazanir: Iyilik olmadan kotuluk kavrami ya da eylemi, kotuluk olmadan da iyilik kavrami ya da eylemi dusunulemez, eger dusunulebilirse iluzyon dunyasinda bilinc dedigimiz sey paradoksal olarak yok olur zincirleme olarak parcalanir gider, Maya yok olur, bilinc yok olur, tezahur yok olur dolayisiyla dunya hayati diye bir sey ortaya cikamazdi… Ikilik dogal olarak ortaya cikan bir seydir. Bir olan iyi olandir ama o cokluk olarak tezahur edince ikilik, karsitlik ve kotuluk ortaya cikar butun bunlar Tanri’nin cokluk olarak tezahur etmesinin yani Maya nin/iluzyonun bir sonucudur ve dunyadaki obje suje, algilayan algilanan ikiligine dayali bilinc ve kavram olusumu icin gereklidir.


    OZAN FIRAT

    İmza

    http://mistikfelsefe.blogspot.com.tr/ Işığın ancak üzerinde yansıyacak bir şey olduğunda aydınlatma niteliğine sahip olması gibi,sonsuz gizem ışığı Tanrı da sonsuz evren şeklinde tezahür ederek sonsuz sayıda canlı bilincinin üzerinde yansıyıp aydınlanan ışık oldu.