Batıya ait değerlerin hayatımıza hakim olması sonucu günümüzde Hz.Peygamberin evliliklerine yönelik bazı eleştiriler ortaya çıkmıştır. Bu eleştirilerin birçoğu ideolojik sebeplerledir.
Hz. Peygamberin evlilikleriyle ilgili en çok eleştiri konusu olan evlilikleri Zeyd B.Hariseden boşanan halasının kızı Zeynep B. Cahş la yaptığı evlilik ve Hz. Aişe ile küçük yaşta evlilik yapmasıdır. (Bu iki evlilik ayrı başlıklarda iincelenecektir.)
Bir diğer eleştiri konusu ise çok sayıda evlilik yapmış olmasıdır. Bu başlık altında Hz. Peygamberin çok sayıda evlenmesinin sebepleri üzerinde durup bu evliliklerin tarihsel bağlamları içinde nesnel bir bakış açısıyla değerlendireceğiz.
Hz. Peygamberin Çok Kadınla evliliklerine Nasıl yaklaşılmalı
Hz.Peygamberin çok kadınla evliliklerini ele almadan önce değerlendirmede temel almamız gereken bazı ilkelerden bahsetmek istiyorum
Bu açıklamalar ve ilkeler ışığında Hz.Peygamberin Evliliklerinin Sebepleri şunlardır;
1-Zaruretten Kaynaklanan Sebepler: Hz.Hatice nin vefatından sonra çocuklarının bakımını bir kadına emanet etmek ve yalnızlığını paylaşmak için Hz.Sevde ile evlenmiştir.
2-Dostlukları pekiştirmek için yaptığı evlilikler: Hz. Peygamberin Arkadaşı Hz.Ebu Bekir ve Hz.Ömer ile dostluklarını pekiştirmek için Hz.Aişe ve Hz.Hafsa ile yaptığı evliliktir. Kendi iki kızını da Hz.Osmanla evlendirmiştir. Bu dönemde dostluğu pekiştirmek adına bu evlilikler yaygındı ve önemsenirdi.
3-Siyasi ilişkileri geliştirmek için yapılan evlilikler: Hz.Peygamberin Medine de yaptığı evliliklerin önemli bir kısmı, sosyal ilişkileri geliştirmek , bazen gerginlikleri azaltmak amacıyla kabile liderlerinin kızını almak ya da ona kız vermek, sık sık başvurulan yöntemlerden biriydi. 70 kadar sahabinin şehit düştüğü Biri Maune olayından bir süre sonra Hz.Peygamber Arabistanın güçlü kabilelerinden Amir b. Sasa ile akrabalık kurmak istediği için Meymune ile evlendiği belirtilir. Bu evlilikten sonra Sasa kabilesi heyetler haline Medineye gelerek Müslüman olmuşlardır.
4-Düşmanlığı azaltmak amacıyla yapılan evlilikler: Hz.Peygamberin Beni Müstalik lideri Harisin kızı Cüveyriye ile yaptığı evlilik bu türden evliliktir.Bu evlilik sonucunda Hz. Peygamber onun kabilesini ve akrabalarını esirlikten kurtarmış ve çok sayıda insan Müslüman olmuştur. Reyhane ve Safiyye ile yaptığı evlilikte bu türden evliliktir. Bu iki kişiyle evlilik sonucu Yahudi kabilelerinin düşmanlığı azalmıştır. Mekke müşriklerinden Ebu Süfyanın kızı Ümmü Habibe ile yaptığı evlilikte Ümeyyeoğullarıyla aralarındaki düşmanlığı azaltmaktır. Hudeybiye barışı ve Mekke Fethinde işe yaramıştır.
5-Kadınların Sosyal Güvencesi olarak yapılan evlilikler: Hz.Peygamberin evliliklerini bazıları dul kalan bazı Müslüman hanımlarını himaye ve taltif etmektir. Ümmü Seleme ile yapılan büyük fedakarlıklara katlanan eşinin birini bedirde diğer eşini uhudda kaybeden bu kadını ödüllendirmek için yapmıştır. Ümmü Habibe ile olan evliliği de buna örnek olarak gösterilebilir. Ümmü Habibe Eşiyle birlikte Habeşistana hicret etmiş . Eşi mürted olup Hristiyanlığı seçmiştir. Daha sonra ölmüştür. Babasının evine de babası müşrik olduğundan dolayı dönmemiştir. Zaten çok eşlilik kavramı Hz.Peygamberin ve sahabenin hayatına medine döneminde girmiştir. Çünkü Uhud savaşı olmuş ve bu savaş sonucunda yetim ve dul kalan bir sürü insan vardı. O dönemde henüz devlet sistematiği yoktu ve sosyal güvenlik gibi kurumlar olmadığı için çok eşlilik uygulamaları olmuştu.Meşhur Nisa suresindeki ayet inince Hz.Peygamberde dul bayanlarla hem evlendi hem de sahabelere evlenmelerini tavsiye etti . Hz.Peygamberin Hz. Aişe dışındaki tüm evlilikleri de Dul bayanlarla olmuştur. O dönemde de dul ve yetim kalan bayanlar için evlenmek bir sosyal güvence ve korunma oluyordu bu bayanların da evlenmeye ihtiyaçları vardı. Evlenilmediği takdirde bu insanların bir sosyal güvencesi olmadığından çocuklarıyla perişan olurlardı ve başka kötü niyetli insanlar tarafından istismar edilebiliyorlardı. Başka insanlar tarafından da kötü gözle bakıp horlanılıyorlardı. O dönemde getirilen en büyük güvence ve iyilik evlilik kurumu olmultur.
6-Teşri amacıyla yapılan evlilik: Hz.Peygamberin Zeynep B. Cahş ile yaptığı evlilik Araplar arasında yaygın olan evlatlıkla ilgili uygulamaların kaldırılması amacıyla yapılmıştır. Araplar arasında evlatlık evlat gibi mütalaa edilir ona varis olunur ve evlatlık olan kişi de kendisini evlatlık alan şahsa varis olurdu. Evlatlığın eşi ile evlenmemek yasağı vardı.(Ayrı bir başlıkta incelenecektir.)
7-Kadınlara Dini Bilgileri Nakledecek Hanımlara İhtiyaç Duyma : Hz.Peygamberin özellikle kadınları ilgilendiren bazı özel bilgileri hanımları vasıtasıyla diğer Müslüman hanımlara öğretmesi bu evlilikler sayesinde gerçekleşmiştir. Hz. Peygamberden hanımlarının naklettikleri hadisleri incelediğimizde bu daha net görülecektir.
kindi@mynet.com